Прича о покушају „државног удара“ у Црној Гори и нови „руски траг“

20. фебруар 2017. Игор Греков
Поново се чине покушаји да се Русија оптужи за организацију нереализованог државног преврата у Црној Гори прошле јесени. Овога пута „доказе“ руског учешћа износи британски таблоид Sunday Telegraph.
Milo Dukanovic
Мило Ђукановић и Јенс Столтенберг / Илустрација: AP

Британски таблоид The Daily Telegraph удахнуо је нови живот већ замрлој причи од пре неколико месеци о томе како је „одабрана екипа“ крвожедних српских националиста, на челу са подмуклим руским агентима који се презивају Попов и Широков, покушавала да свргне и убије светионик балканске демократије, који је верно и одано служио својој земљи 27 година, тј. бившег премијера Мила Ђукановића. Британски лист је, уствари, само препричао оно што је нашем читаоцу већ познато и што је већ у више наврата оповргнуто, између осталог и разоткривеним везама главних оптужених лица са црногорским и српским специјалним службама, али је у ту причу ипак додао и свој сопствени „ексклузивни материјал“. Испоставља се да је неки анонимни извор из британске владе испричао овом листу да је план црногорског пуча организовала руска обавештајна служба, и да га је „Москва одобрила“. До таквог закључка су, тобоже дошли припадници британских и америчких специјалних служби.

„Да ли је Кремљ заиста умешан?“

Поменути лист је извршио сопствену „истрагу“ и установио да је спасење Црне Горе од „руске хибридне агресије“ требало да осујете два „руска агента“ Владимир Попов и Едуард Широков (који се у чланку помиње и као Шираков) и да су они дошли у Србију са „најмодернијим уређајима“. Наиме, њихови телефони представљају право „чудо технике“ – у пречицама за позиве сачувана су чак два телефонска броја (!) Као још један необориви „доказ“ умешаности Русије у црногорски преврат овај лист наводи и фотографију на којој су заједно руски министар спољних послова Сергеј Лавров и Немања Ристић, који је један од оптужених за заверу. Фотографија је направљена прошлог децембра за време Лавровљеве посете Београду. Лепим девојкама из покрета „Заветници“, које су успеле да се сликају за успомену заједно са руским министром, са стране се придружио загонетни Ристић за кога се не зна да ли је агент обавештајних служби или обичан „националиста“, и кога црногорско правосуђе не може никако да изведе пред лице правде.

Штавише, према наводима листа The Telegraph, покушај пуча у Црној Гори разматрали су у свом првом сусрету шеф британске дипломатије Борис Џонсон и државни секретар САД Рекс Тилерсон, а Интерпол је издао потерницу за двојицом грађана Русије за које се тврди да имају везе са организовањем пуча, пише The Telegraph.

Чланак се неочекивано завршава поглављем које носи поднаслов „Да ли је Кремљ заиста умешан?“, у коме се та тврдња доводи у питање. Лист признаје да не постоје никакви докази о свему што је речено. Међутим, и поред тога овај класични „fakenews“ објављен на насловној страни.

Катнић и Марковић „хране“ светски и црногорски аудиторијум

Ову најновију „буву“ британском медијског гиганта, убачену у информациони простор, подржали су и црногорски политичари. Црногорски специјални тужилац Миливоје Катнић у интервјуу у емисији "Жива истина" на Првој Телевизији и Телевизији Атлас каже да су у покушај преврата извршеног за време парламентарних избора 16. октобра, умешани „руски државни органи“, што је он раније негирао. „Иза тих догађаја стоје националистичке структуре у Русији, али сада ми знамо да су у њих били укључени и руски државни органи“, изјавио је Катнић. Он је додао и то да руководилац буне, грађанин Русије Едуард Широков, уствари уопште није Широков него Шишмаков. „Он није Широков него Едуард Шишмаков који је 2014. године био заменик војног аташеа у Пољској, али је протеран из земље због шпијунаже у корист Русије као персона „нон грата“. Овај пасош су му издали руски органи. Он је припадник руских специјалних служби“. Црногорско јавно тужилаштво је такође дошло до сазнања да је читаво то сумњиво друштванце, састављено од многобројних националиста, агената специјалних служби и „више попова са истим именима и презименима“ допутовало тих дана у Црну Гору (!), и одржало тајни састанак поред манастира Острог, под окриљем ноћи, где су им се придружили представници „Демократског фронта“, а „логистику“ читаве те акције обезбедила је Српска православна црква (!).

Још један црногорски политичар који је индиректно подржао нову етапу „истраге“ црногорског „пуча“ је и сам премијер Душко Марковић. Он је у суботу 18. фебруара такође дао врло чудан интервју за угледни лист Time. На руске и српске кориснике интернета посебан утисак је оставио део излагања у коме господин Марковић објашњава да Црна Гора жели у НАТО како би луку Бар ставила на располагање НАТО-у (!) и на тај начин спречила Русију да води сопствену политику у региону и омета Запад, а уједно и да одузме Црној Гори суверенитет. Уједно се „излануо“ да је Русија 300-годишњи пријатељ и да Црна Гора никада неће учествовати у некаквим акцијама које могу представљати претњу за Русију (!)...

Како је реаговала званична Москва?

Наводи о томе да су руске државне власти умешане у покушај преврата у Црној Гори су неосновани, изјавио је шеф руске дипломатије Сергеј Лавров.

„Што се тиче поменуте вести, она је у рангу са осталим неоснованим оптужбама нас и наше земље, укључујући и хакерске нападе против целог Запада, мешање у изборне кампање већине западних земаља, везама Трампове администрације са руским тајним службама и много другог. Нисмо добили ниједну чињеницу ни за једну од ових неоснованих тврдњи“, рекао је Лавров на конференцији за медије.

Прес-секретар руског председника Дмитриј Песков је изјавио да су изјаве тужиоца Црне Горе Миливоја Катнића о томе да су званични руски органи власти наводно учествовали у покушају преврата у овој земљи неодговорне.

„То су сувише озбиљне изјаве да би се могле изговорити, а да се не поткрепе било каквим веродостојним информацијама. То је у најмању руку неодговорно”, изјавио је Песков, коментаришући Катнићеву изјаву.

Према речима прес-секретара, Москва се према овим изјавама тужиоца односи „веома негативно”.

„Празне оптужбе на рачун Русије у британским медијима и тужилаштву Црне Горе о измишљеном покушају пуча је само наставак намерних провокација које имају задатак да уплаше народ Црне Горе, да га држе даље од правих претњи као што су раскол у друштву и насилно увлачење државе у НАТО против воље већине“, рекао је заменик секретара Генералног савета партије „Јединствена Русија“ и члан Комитета Думе за међународна питања Сергеј Железњак. Прича о неком лажном пучу у Црној Гори звучи као очајни покушај да се дестабилизије ситуација у земљи, додао је он.

Представници Министарства спољних послова РФ у интервјуу за Business FM рекли су да су већ више пута демантовали све оптужбе за умешаност у припрему преврата у Црној Гори и сада не виде потребу да то понављају. Руска амбасада у Лондону се огласила на Твитеру. У одговору на твит Телеграфа је наведено: „Телеграф рециклира одавно одбачене вести како би појачао тензије са Русијом. Као и увек, нема доказа, чисте зле намере. Шта ће бити следеће недеље?“

Члан Одбора Савета федерације РФ за међународна питања Олег Морозов овако је прокоментарисао чланак у листу The Telegraph: „За ове лажне вести нема никаквих доказа који би подржали њихову истинитост, ништа није истина. Ово видим као наставак општеевропског тренда у последње време, према којем за све што се дешава у Европи оптужују Русију“.

Заменик председника Комитета Државне думе за међународна питања Алексеј Чепа у коментару за Business FM изјавио је да га „обузима стид за Енглезе“. „Они једноставно покушавају поново да покрену стару тему. Мене обузима стид, да кажем ’стид за Енглезе’ што они не могу ништа ново да измисле и пласирају. Покушавају да покрену неку стару тему од које су се већ сви оградили. Они нас неће моћи никако да доведу у везу са тим јер су то глупости. Једноставно ме обузима стид за спремност и могућност Велике Британије која покушава да подигне некакву медијску прашину без икаквог повода“.

Шта се крије иза нове фазе промовисања „црногорског случаја“ против Русије?

Како данас пише руска штампа, публикација у листу The Telegraph одлично се уклапа у општи контекст ситуације везане за „руску тему“ на Западу, коју последњих месеци и недеља форсирају све западне „fakenews“ фабрике, са циљем да „коригују“ политички курс Доналда Трампа, који није још до краја формиран и да не дају никакву шансу „алтернативним кандидатима“ да дођу на власт у европским земљама, јер су они умеренији у погледу Русије. Поред тога, Ђукановић и компанија такође имају користи од враћања на ову тему. Тврдње британског листа о „толико очигледном и отвореном покушају мешања у послове независне земље од стране Русије треба да подстакне колебљиво јавно мњење и окрене га у правцу што бржег придруживања западној војној алијанси“, и уједно да побољша рејтинг детективских прича господина Катнића.

Научни сарадник Института за славистику Руске академије наука Георгиј Енгељгарт у коментару за лист Газета.Ru изјавио је: „Ђукановић иде на све или ништа, и подиже улог у овој ’игри’: ако он у случају хапшења успе да прогура ову линију то ће бити веома тежак ударац за опозицију која сада може да бојкотује парламент“. А публикација у листу The Telegraph је, по његовом мишљењу, напад који је усмерен против Сергеја Лаврова и оних са којима он контактира на Западу. Све што се догађа такође се уклапа и у оквире „велике игре“ чији је циљ да се Трамповој администрацији онемогући успостављање добрих односа са Русијом и удаљавање од реторике из доба Хладног рата.

Са таквим мишљењем се слаже и издање „Свободная пресса“. Чланак у британском таблоиду није се случајно појавио у контексту вести о позитивним резултатима сусрета шефова дипломатија РФ и САД Сергеја Лаврова и Рекса Тилерсона, као и суботње изјаве америчког потпредседника Мајка Пенса о томе да је председник Доналд Трамп расположен за побољшавање односа са Русијом.

У интервјуу за лист „Свободная пресса“ декан Факултета за социологију и политикологију Финансијског универзитета при Влади РФ Александар Шатилов изјавио је да нове оптужбе против Русије, и поред тога што су потпуно апсурдне, служе за јачање западне пропагандистичке линије:

„Ја не бих рекао да су то (чланак у листу The Telegraph) јалове оптужбе. На председника САД Доналда Трампа сада се врши прилично моћан притисак светских неолибералних елита. А ту се, што се каже, тражи длака у јајету. Није важно чак ни то што се не износе конкретне оптужбе. Као што је познато, већина западних бирача није навикла да анализира информације, него верује свему што кажу утицајни медији“.

Водећи експерт Центра за војнополитичка истраживања Московског државног универзитета међународних односа (МГИМО) Михаил Александров овако је прокоментарисао ситуацију: „Јасно је да Велика Британија дејствује полазећи од сопственог политичког вектора кога се она придржава већ неколико столећа. Њој није потребно пријатељство ни Русије, ни САД. Према томе, могуће је да они примењују информационе начине у покушају да утичу на Трампа“.

Копирање и републикација садржаја објављених на „Руској речи“, делимично или у целини, у електронској или писменој форми, без писменог одобрења редакције су забрањени.
comments powered by Disqus
+
Пратите нас на Фејсбуку!